Tässä referoidaan ja annetaan linkkejä muutamiin keskeisiin tutkimuksiin, joita MP69 kurssien kehittelyssä ja kouluttajien sivistämisessä on hyödynnetty.
Englannissa tutkittiin kuusikymmenluvulla mm. kylmyyden ja umpikypärän ilmanvaihdon vaikutusta. Hypotermia, tai arkisemmin palelu, hidastaa ihmisen reaktioita, joten asiallisten ajovarusteiden käyttö on perusteltua. Ensimmäiset umpikypärät saattoivat aiheuttaa uneliaisuutta. Prof Roderic Woods on sittemmin osallistunut myös ajoasujen iskun- ja hankauksenkeston kehittelyyn EU:n puitteissa.
Yhdysvalloissa, Kaliforniassa H. H. Hurt teki 1970-luvun lopulla laajan selvityksen mp-onnettomuuksista. Hakukoneesta Hurt motorcycle accident antavat mm. tiivistelmän
http://www.magpie.com/nycmoto/hurt.html
jossa on reilu puolensataa yhden lauseen johtopäätöstä. Osa niistä ei sovellu lainkaan Suomeen, mutta monesta saa paljonkin mietittävää.
Australiassa, Viktorian osavaltion Monashin yliopistossa on tehty runsaasti mp-onnettomuuksien tutkimusta. Hakusanoilla voit löytää .pdf – tiedostoja pitkän liudan. Tien pinnan osuus ja kaistamaalauksien yms. merkitys ovat muuttaneet sikäläistä tienpitoa motoristiystävällisempään suuntaan. Muun muassa Suomessakin paljon keskusteltuja vaijerikaiteita on arvioitu motoristien näkökulmasta. Vertailu kolaroineiden ja kolaroimattomien välillä käytiin kouluttajien toimesta hyvinkin tarkkaan läpi, linkin takana on tutkimuksen johtopäätösten tiivistelmä suomeksi.
Ajamisen tekniikan suhteen hyviä ovat kilpa-ajo-oppaiksi kirjoitetut Keith Coden Twist of the Wrist I ja II. Niistä löytyy paljon oppia kaarreajoon, kaasun käyttöön, katseeseen ja tietysti sitten road-racing kilpa-ajoon liittyviin seikkoihin. Tiivistelmät suomeksi
Ajomekaniikan ja pyörän virittämisen suhteen olemme paljon velkaa Tony Foalelle. Suomeksikin on olemassa moottoripyörän ajomekaniikasta tarkka esitys, Olli Lötjösen:n TKK autotekniikan laboratorion raportti 1987/2. Sen kahlaaminen läpi vaatii valitettavasti melko äveriäitä matematiikan ja fysiikan taitoja.
Suomalaisiakin tutkimuksia on tehty. Tutkijalautakuntien ja vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuuskeskuksen aineistoa on käyty läpi kolmesti. V-P Kallbergin ensimmäistä tutkimusta ei valitettavasti ole saatavana sähköisesti, sen sijaan Kaivolan ja Paason tutkimukset löytyvät. Crossareiden ajatusmaailmasta teki Raimo Ekman kasvatustieteen väitöskirjansa vuonna 1996. Suoritusmotivaatio ja riskienhallinta motocross-urheilussa : kilpailijana kehittymistä ja riskienhallintaa edistävät menetelmät eri tasoisilla suomalaisilla ajajilla (Helsingin yliopiston kasvatustieteen laitoksen tutkimuksia, ISSN 1238-3465 ; 151) ISBN 951-45-7536-9
Hirvionnettomuuksista teetti liikenneministeriö hyvän selvityksen, jonka johtopäätöksiä motoristeille sovitettuina voit lukea lähinnä V-M Junkkarin käsialaa olevasta tiivistelmästä.
Ajoasujen turvallisuuteen liittyvää kehitystyötä MP69 kouluttajat ovat tehneet yhteistyössä kotimaisten ajoasujen valmistajien kanssa. Iskunvaimennus ja hankauskesto ovat olleet standardoinnin kohteena Euroopassa, ja Kortesuon Antin, Alangon Arin, Rantasen Kimmon ja Linnean aiheeseen liittyviä raportteja löydät täältä. Kortesuon ja Kaivolan kypärämelun tutkimukseen liittyvää aineistoa suomeksi on tämän linkin takana.
Kouluttajien talvi-illoissa Tampereella käydään läpi paljon muutakin. Jos kiinnostaa, ota yhteys MP69: koulutusvastaavaan!